ФРАНКІРУВАННЯ

ФРАНКІРУВAННЯ (італ. free, franco — вільний) — умова торговельної угоди, за якою продавець має доставити вантаж у визначені договором час і місце. Ця умова регламентує правові зобов’язання сторін у зв’язку з поставками ЛП, у т.ч. і в зовнішній торгівлі, витрати, пов’язані із транспортуванням, вантажно-розвантажувальними роботами, зберіганням і страхуванням товарів. Умова франко передбачає також зобов’язання покупця приймати фармацевтичну продукцію в місці призначення і нести відповідальність і ризик. Види франко: франко-борт, франко-вагон, франко-завод, франко-перевізник, франко-станція призначення, франко-станція відправника, франко-літак, франко-борт судна. DEQ — «постачання з причалу» (зі сплатою мита) передбачає, що продавець виконав власні зобов’язання з постачання ЛП та виробів медичного призначення з моменту їх передання в розпорядження покупця на причалі (пристані) у погодженому порту призначення. Продавець несе всі витрати і ризики, включаючи сплату податків, мита та інших зборів з доставки товару в погоджене місце. Ця умова може бути використана також при перевезеннях товару морським шляхом або внутрішнім водним транспортом. DDU — «постачання без сплати мита» означає, що продавець виконав власні зобов’язання з моменту доставки ЛП та виробів медичного призначення в погоджений пункт у країні ввезення. Продавець повинен сплачувати всі пов’язані з цим витрати і нести всі ризики, що припадають на товар, крім сплати податків, мита та інших офіційних зборів, стягнутих при ввезенні товару, а також усі витрати і ризики у зв’язку зі здійсненням митних процедур. Ця умова може застосовуватися незалежно від способу перевезення товару. FCA — «франко-перевізник» означає, що продавець власності зобов’язання з постачання ЛП, який пройшов митний контроль для вивезення, виконав у момент передання його у розпорядження зазначеного покупцем перевізника у визначеному місці або пункті. FAS — «вільно уздовж борту судна» означає, що продавець вважається тим, хто виконав власні зобов’язання з постачання, коли ЛП розміщений уздовж борту судна на причалі у визначеному порті відвантаження. З цього моменту покупець буде нести всі витрати за втратами і ризиками пошкодження товару. Ця умова використовується тільки при морському перевезенні товару або під час перевезення внутрішнім водним транспортом. ФОБ (FOB) — франко-борт судна — означає, що продавець вважається таким, що виконав власні зобов’язання з постачання з моменту переходу ЛП та виробів медичного призначення через поручні судна у певному порту відвантаження. За умовами ФОБ продавець зобов’язаний виконати митні формальності, необхідні для вивезення продукції, покупець несе всі витрати і ризики втрати або її ушкодження. Ця умова застосовується для перевезення товару морським або внутрішнім водним транспортом. ФОБ-АЕРОПОРТ, франко-літак, ФРС — базисні умови постачання, згідно з якими постачальник доставляє за власний рахунок ЛП та вироби медичного призначення в аеропорт, указаний покупцем. Усі наступні витрати та ризики несе покупець. CFR — «вартість і фрахт» означає, що продавець зобов’язаний сплатити витрати і фрахт, необхідні для доставки товару у певний порт призначення. За умовами CFR на продавця покладаються зобов’язання з виконання митних формальностей, необхідних для його вивезення. Ця умова може застосовуватися під час перевезення товару морським або внутрішнім водним транспортом. CIF — «вартість, страхування та фрахт» означає, що продавець несе ті ж зобов’язання, що і за умовами «вартість і фрахт», однак він повинен додатково забезпечити страхування від ризику знищення або пошкодження товару під час перевезення. Умова СІF може застосовуватися під час перевезення товарів морським шляхом або внутрішнім водним транспортом. СРТ — «перевезення оплачується до» означає, що продавець сплачує фрахт за перевезення товару до вказаного місця призначення. Ця умова може застосовуватися для всіх видів перевезення, включаючи спеціальні перевезення. CIP — «перевезення й страхування оплачені до» означає, що продавець сплачує фрахт за перевезення товару до погодженого місця призначення, але з доповненням, що він повинен забезпечити транспортне страхування від ризиків втрати або пошкодження товару під час перевезення. Ця умова може використовуватися під час перевезення товару будь-яким видом транспорту, включаючи спеціальні перевезення. DAF — «франко-кордон» означає, що продавець вважається виконавцем власних зобов’язань з постачання товару з моменту прибуття очищеного від мита для вивезення товару в погоджений пункт або місце на кордоні. Під терміном «кордон» слід розуміти будь-який кордон, тому важливо вказати конкретний пункт або місце. Головним чином ця умова може використовуватися під час перевезення товару залізницею або автотранспортом, але може бути застосована і при будь-якому іншому способі перевезення. DES — «постачання із судна» означає, що продавець виконав власні зобов’язання з постачання товару з моменту передання на судні в погодженому порту призначення неочищеного від митних податків для ввезення товару в розпорядження покупця. Всі витрати і ризики з доставки товару в погоджений порт призначення несе продавець. Ця умова може використовуватися тільки під час перевезення товару морським або внутрішнім водним транспортом.

ЕЕ. У 3 т. — К., 2001. — Т. 2; Неруш Ю.М. Логистика. — М., 2000; Родников А.Н. Логистика: терминологический словарь. — М., 1995; Сергеев В.И. Логистика в бизнесе. — М., 2001.


Інші статті автора